Burn out

Ellen De Knuydt » Preventieve relaxatie

Wees er op tijd bij! Wacht niet tot je erdoor zit, tot het teveel is, maar leer relaxatie inbouwen als een constante in je leven voor je er een probleem mee hebt.

Zoek voor jezelf wat relaxerend werkt voor jou en bouw het in in je leven. Geef het een belangrijke plaats in je agenda!

  • Je kan een wekelijkse yogales bijwonen.
  • Je kan regelmatig naar de welness of sauna gaan of op jouw manier genietsmomenten inlassen in je leven. En daar ook een prioriteit blijven van maken.
  • Volg een cursus relaxatie
  • Neem wat prive sessies om te leren ademen, ontspanningstechnieken te leren,…
  • Je kan met een relaxatietherapeut de kleine dingen in je leven overlopen die je stress bezorgen en waar je makkelijk iets aan kan doen: preventief stressmanagement. Denk maar aan rommel in je handtas, een licht dat lawaai maakt, een piepende deur, gebrek aan regelmaat zoals altijd op een ander uur gaan slapen,…

Eenvoudige alledaagse tips en kleine actiepunten:

  • Las 10 keer per dag een pauze in van 10 seconden om te voelen hoe het met je is en even stoom af te laten (vb eens diep zuchten)
  • Pak die kleine storende dingen in je huis aan, een ruisende box, een piepende deur, een doos die in de gang staat,… Hierdoor verminder je je irritaties.
  • Ruim je bureau of je handtas op
  • Neem na elk uur werk of studie 10 minuten pauze!
  • Ga 1 dag per week eens vroeger naar bed.
UA-38038470-2