Stress

Hilde Van der Cammen » Doe er tijdig iets aan!

Je kan preventief leren ontspannen en aan stresspreventie doen. Wacht niet tot je een burn-out hebt, of een depressie hebt! Leer tijdig voor jezelf te zorgen. De meeste mensen krijgen in het leven kleine tekens en waarschuwingen, maar wachten vaak veel te lang om te reageren!

Als je geen tijd meer hebt om te ontspannen, is het hoog tijd om te ontspannen! Sydney J. Harris

Hoe doe je dat, stresspreventie of voor jezelf zorgen? Vraag advies aan een relaxatietherapeut, met kleine eenvoudige tips kom je reeds ver! Of volg zelf een opleiding, misschien is het helemaal niet wat je verwacht:

  • ontspannen betekent niet steeds massage
  • ontspannen kan via kleine actiepunten
  • ontspannen kan ook via coaching
  • misschien dien je te beginnen met het juiste signaal aan je omgeving te geven

Eenvoudige alledaagse tips en kleine actiepunten:

  • Las 10 keer per dag een pauze in van 10 seconden om te voelen hoe het met je is en even stoom af te laten (vb eens diep zuchten)
  • Pak die kleine storende dingen in je huis aan, een ruisende box, een piepende deur, een doos die in de gang staat,… Hierdoor verminder je je irritaties.
  • Ruim je bureau of je handtas op
  • Neem na elk uur werk of studie 10 minuten pauze!
  • Ga 1 dag per week eens vroeger naar bed.

Vele mensen die in een depressie of burn-out of… terechtkomen hebben nood om grenzen te leren stellen. Het is allereerst belangrijk om jezelf te leren kennen. Wat zijn jouw grenzen? Wanneer ben jij overprikkeld? Wat zijn jouw “rode knoppen”? Ben jij HSP of indigo? Welke zijn jouw trauma’s en hoe beveilig je die en hoe heel je die?

Zodra je jezelf en je grenzen beter kent, kan je ze ook leren stellen door assertiviteitscursussen.

UA-38038470-2