Dolphins

Hilde Van der Cammen » Ademhalingstechnieken

Als kind worden we geboren en ademen vanzelf juist: diep, rustig, met onze ganse longen. Naarmate we volwassen worden en meer onder stress staan, ademen we fout. Vele mensen ademen oppervlak, te snel. Dit wordt borstademhaling genoemd.

Borstademen doe je als je alert bent, klaar voor actie of reactie: alles in je lichaam staat op actie, je hartslag gaat sneller, je spieren zijn gespannen… Het lichaam reageert alsof het bedreigd is, hartslag en adem zijn dan snel, de vertering vb is bijzaak, alles staat op scherp. Als dit een chronische situatie wordt, is dit heel uitputtend voor de persoon.

Buikademen geeft het signaal aan het lichaam dat het mag ontspannen, dat alles veilig is. Alles vertraagt, adem, hartslag, er is energie voor vertering, herstel van lichaam,… Buikademen geeft een ontspannen gevoel. Bij buikademen zet je buik uit bij het inademen, omdat je diafragma of middenrif naar beneden en zijwaarts beweegt en je buikinhoud naar beneden geduwd wordt. Bij uitademen zakt je buik opnieuw. Velen ademen paradoxaal en trekken de buik in bij inademen.

Als je gestresst bent, ga dan eens naar een relaxatietherapeut of volg een relaxatiecursus om weer goed te leren ademen. Ontspannen ademen kan een groot verschil maken op stress en slaapproblemen.

UA-38038470-2