Ademhalingstechnieken aanleren

relaxatietherapie | ademhalingsoefeningen

Velen ademen niet optimaal en onderhouden hierdoor stress. Wat is het verschil tussen borst- en buikademen?

Borstademen doe je als je alert bent, klaar voor actie of reactie: alles in je lichaam staat op ACTIE, hartslag gaat sneller,… Het lichaam reageert alsof het in levensgevaar is, hartslag en adem snel, vertering is bijzaak, alles op scherp. Als dit een chronische situatie wordt, is dit heel uitputtend voor de persoon.

Buikademen geeft signaal aan het lichaam dat het mag ontspannen, dat alles veilig is. Alles vertraagt, adem, hartslag, er is energie voor vertering, herstel van lichaam,… Bij buikademen zet je buik uit bij het inademen, omdat je diafragma of middenrif beweegt naar beneden en zijwaarts en je buikinhoud naar beneden geduwd wordt. Bij uitademen zakt je buik opnieuw. Velen ademen paradoxaal en trekken buik in bij inademen. Buikademen nodigt de aandacht en energie uit in het lichaam, zodat het denken kan stilvallen.

Oefening:

Lig ontspannen neer. Laat je lichaam wegzakken in de onderlaag. Leg 1 hand op je buik en de andere op je borst. Laat je armen ontspannen rusten op het oppervlak waarop je ligt. Word je ervan bewust waar je lichaam beweegt als je in- en uitademt. Nodig jezelf dan uit om naar die onderste hand te ademen. Laat die hand bij het inademen omhoog gaan en bij het uitademen weer zakken. Dit is buikademen en maakt je rustig. Doe dit rustig en geef jezelf de tijd om even te zoeken tot je het buikademen vindt. Als je ontdekt dat je hiervan onrustig wordt, weet dan dat je de onrust die er al was begint te voelen. Laat die onrust er zijn, verzet je er niet tegen! Dit is de eerste stap naar rust!

Als je er zin in krijgt of de noodzaak ervan inziet, laat je begeleiden door een relaxatietherapeut! Vind iemand in je buurt!